niedziela, 7 lutego 2016

9 rzeczy, których rodzice powinni nauczyć się w relacji z nastolatkami

Nie tak dawno przestałem być nastolatkiem. Kiedy miałem 17-18 lat rodzice zaczynali już rozumieć wiele spraw, dlatego i mnie samemu łatwiej było się z nimi porozumieć. Przez wszystkie wcześniejsze lata, często się kłóciliśmy, nie mogliśmy złapać wspólnego języka, a moje decyzje były przyjmowane krzykiem. Oto dziewięć największych grzechów, jakie przez ten czas popełniali moi rodzice:



1. Moje nastoletnie życie, też ma znaczenie


Naturalnie, w porównaniu do stresów jakie muszą przeżywać rodzice, ja nie powinienem na nie narzekać. Ale stres wśród nastoletnich osób też istnieje! Pewnie za jakiś czas zorientuję się, że to co robiłem było niepoważne i niezbyt stresogenne, natomiast w tej chwili denerwuje mnie to i ma to dla mnie znaczenie.

2. "To tylko nastolatkowie"


Nie rób sobie żartów z naszych związków. Kiedykolwiek rodzice widzieli mnie z jakąś dziewczyną, pytali zaraz: "Kim jest Twoja nowa dziewczyna?". Zawsze po szkole zagadywali: "Co słychać u Twojej dziewczyny?". Nawet jeśli wiedzieli, że nie jestem aktualnie w związku lub kilka dni wcześniej zerwałem. Wiem, że nie chcieli mnie tym wszystkim urazić, ale to sprawiało, że bardzo niechętnie dzieliłem się informacjami na temat związków. Pamiętajcie, że dojrzewanie to szczególny okres w życiu nastolatków i nie omija to również związków. Ja zawsze starałem się obrócić te sytuacje w żart, bo wiedziałem, że rodzice żartują, ale wiele osób może odebrać to jako obrazę lub popychanie ich w kierunku związku, na który mogą nie być jeszcze gotowi lub chętni.


3. Zastanów się


Jeśli najpierw rodzice zabraniają mi spotykania się ze znajomymi, a później dziwią się, że ich dziecko przesiaduje całymi dniami samotnie w pokoju, to po prostu zastanówcie się dlaczego tak jest.

4. Janek to półgłówek, uwierz mi


Nie porównuj mnie stale do jego znajomych. Janek nie zachowuje się w ten sam sposób przed Tobą, jak może to robić w swoim domu i tak naprawdę nie masz zielonego pojęcia, jak zachowuje się w swoim domu przy swoich rodzicach.

5. Trygonometria to nie mnożenie


"Byłeś takim zdolnym dzieckiem, czego się obawiasz?".  Tak, byłem zdolnym dzieckiem w podstawówce, kiedy trzeba było mnożyć i dzielić, a teraz jest nieco trudniej.

6. Upuść berło


Przyznanie się do błędu i zmienienie swojej wersji, to nie koniec świata.

7. Gry komputerowe


W grach online nie można włączyć pauzy.

8. Nie podchodź dziecka


Niektórzy rodzice naprawdę muszą się nauczyć, że jeśli chcą porozmawiać otwarcie i szczerze o życiu, tak żeby ich nie okłamano, to nie mogą wariować, kiedy usłyszą prawdę. Kilkukrotnie słyszałem od znajomych historię o sytuacjach, kiedy potrzebowali pomocy od swoich rodziców, ale reagowali oni zbyt gwałtownie i wybuchowo, czym tylko odstraszyli dziecko. Taki wybuch wywołuje stres u obu ze stron i następnym razem dziecko zastanowi się dziesięć razy, nim podzieli się czymś, co spowodowało tak przykre wspomnienia. Lepiej więc dla was obojga, żeby cię okłamało.

9. Ostrzeżenie


Zawsze pukaj, zanim wejdziesz do mojego pokoju.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz